Logistiek en transport wordt vaak als “sluitpost” van het totaalproces gezien, waarbij enkel naar een zo laag mogelijk tarief gekeken wordt. Natuurlijk is tijdige levering tegen de laagste kosten essentieel. Maar een verlaging van de logistieke kosten wordt meestal niet gehaald uit enkel een verlaging van de tarieven.
Hieronder vind je als manager enkele tips om de logistieke kosten beperkt te houden of te verminderen, zonder de kwaliteit van de logistieke diensten te verlagen. Of, door deze zelfs te verbeteren.
Tip 1: Voorkom vergeefse bezoeken
Het is vast al eens voorgekomen dat je chauffeur aan komt bij de klant en deze niet aanwezig is. Of dat de levering niet uitgevoerd kan worden doordat de transportroute niet bereikbaar is. Kortom, een vergeefs bezoek. Dit zijn gemaakte kosten die de klant (vaak) niet zal betalen.
Probeer deze vergeefse bezoeken zo veel mogelijk te voorkomen, door met de klant de juiste leverafspraken te maken. Over het tijdstip, maar ook over de transportsituatie. Heb je hier zelf niet de mogelijkheden toe? Een vervoersbedrijf kan hier bij helpen. Een kleine investering aan de voorkant kan vergeefse bezoeken voorkomen die vele malen duurder en meer belastend zijn.
Tip 2: Gebruik herbruikbare verpakkingsmaterialen
Door verpakkingsmaterialen te gebruiken die stevig en herbruikbaar zijn voorkom je onnodig veel extra verpakkingen. Verpakkingen welke geld kosten. En bovendien wordt het milieu minder belast door verpakkingen te hergebruiken. Een retourmachine kan bijvoorbeeld in dezelfde verpakking vervoerd worden als waarin de nieuwe machine verpakt was.
Daarnaast zorgen goede verpakkingen in combinatie met de inzet van de juiste hulpmiddelen en goede zorg ervoor dat (dure) schades voorkomen worden.
Tip 3: Beperk het aantal tijdvensters
Concrete afspraken met de klant maken is goed. Dit voorkomt immers vergeefse bezoeken. Maar probeer er wel voor te zorgen niet te veel afspraken te maken met hele krappe tijdvensters.
Dit zorgt er namelijk voor dat ritten minder efficiënt uitgevoerd kunnen worden en dat logistieke kosten toenemen. Stel de juiste vragen aan de klant om te weten te komen wanneer iets het beste geleverd kan worden.
Tip 4: Combineer
In veel gevallen kan de vervoerder op locatie aanvullende werkzaamheden verrichten waardoor een apparaat al direct in gebruik genomen kan worden. Zo kan de klant eerder gebruik maken van zijn aankoop en er wordt bespaard op de inzet van eigen technici/ medewerkers.
Als bonus kan in dat geval vaak het oude apparaat ook al mee retour. Dit scheelt een extra rit.
Tip 5: Een goede voorbereiding
Door al zoveel mogelijk voor te bereiden aan het te vervoeren product in het voortraject beperk je de tijd op de klantlocatie. Je bent de klant minder tot last en bespaart op dure uren op locatie. Bij apparaten kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om deze vooraf al voor te installeren zodat ze bij de klant sneller gebruiksgereed zijn.
Wellicht zie je nog mogelijkheden om een of meerdere van de bovenstaande tips te hanteren en daarmee je logistieke proces te optimaliseren en kosten te besparen.
Wil je meer weten over succesvolle trajecten of kijken hoe we dit bij Eijgenhuijsen Precisievervoer toe passen? Neem dan eens een kijkje op onze website: www.precisievervoer.nl. Of neem contact met ons op.