Zo maak je een logische keuze.
Grip houden op logistieke processen. Dat willen we allemaal. Maar hoe organiseer je dat? Is het verstandig om in de driver’s seat te blijven zitten en logistieke processen zelf aan te sturen? Of is het overdragen aan een professionele dienstverlener een logischer keuze? Hoewel er geen eenduidig antwoord te geven is, is er voor dat laatste veel te zeggen.
De belangrijkste en meest voorkomende reden om logistieke processen uit te besteden is de keuze van organisaties om zich volledig te concentreren op hun eigen kernactiviteit. Doen waar je goed in bent en aan anderen overlaten waar zij gespecialiseerd in zijn. Klinkt plausibel, toch? Maar daarmee is natuurlijk niet alles gezegd. Wie logistiek serieus neemt komt immers al snel tot de ontdekking dat dit vakgebied sterk in beweging is en dat er nog veel meer afwegingen te maken zijn.
Investeringen en kosten
Zelf investeren in een wagenpark, heftrucks, traplopers, ICT én logistieke professionals – om maar een paar cruciale zaken te noemen – is voor de meeste organisaties niet weggelegd. Dat alleen al maakt de keuze tussen zelf doen of uitbesteden eenvoudig. De kosten voor deze bedrijfsmiddelen worden met uitbesteden bovendien variabel in plaats van vast. Je betaalt alleen de capaciteit die je nodig hebt. Een bijkomend voordeel is dat je daarmee ook de verborgen kosten elimineert. En wat te doen met tolkosten die op steeds meer wegen in Europa worden berekend? Bij Eijgenhuijsen vangen wij die zoveel mogelijk op door optimaal gebruik te maken van onze netwerkdichtheid: per rit voeren we meerdere opdrachten uit waardoor de tolkosten per opdracht(gever) beperkt blijven. Door logistieke processen uit te besteden behoud je dus altijd zicht en optimaal grip op kosten.
Flexibeler opereren
Daaraan gekoppeld ben je ook veel flexibeler in je denken en doen. Je hoeft je bij uitbesteden nooit druk te maken over overcapaciteit of – erger nog – leegstand van je eigen warehouse bijvoorbeeld. Het inhuren en beschikbaar houden van personeel (ook tijdens vakantieperiodes) is niet jouw verantwoordelijkheid. En een piek in je voorraad schuif je al even gemakkelijk door. Alle operationele en financiële risico’s liggen bij uitbesteden bij de logistiek dienstverlener.
Wet- en regelgeving
Een extra reden om een professionele dienstverlener in te schakelen is de toenemende wet- en regeldruk. Zoveel landen, zoveel eisen. Met name op het gebied van afvalverwerking, ARBO-wetgeving, materieel en documentatie. Bij Eijgenhuijsen volgen wij nauwlettend alle van toepassing zijnde wetgeving. Door wijzigingen voor meerdere klanten door te voeren weten wij keer op keer kosten te besparen. Ook nemen wij de zorg voor de benodigde vergunningen uit handen.
Milieu
Natuurlijk speelt ook het milieu een rol bij de keuze tussen zelf doen of uitbesteden. Dankzij het hoge volume dat wij draaien, zijn wij bij Eijgenhuijsen in staat om continu te investeren en zo onze ecologische footprint tot een minimum te beperken. Zo behoren onze vrachtwagens tot de meest zuinige die er zijn. Trainen we onze chauffeurs continu op het gebied van zuinig rijden. En investeren wij in technologie om afval zo goed mogelijk af te voeren. Dat is winst voor het milieu en voor degenen die ons inhuren!
Op Eijgenhuijsen kun je rekenen
Ben jij verantwoordelijk voor het logistieke proces binnen jouw organisatie en sta je voor de afweging uitbesteden of zelf doen? Neem dan vandaag nog contact met mij op: 0573 – 45 31 80. Wij denken graag met je mee.
Marcel Reurink
Managing director Eijgenhuijsen bv Precisievervoer