Wie in de logistiek de komende jaren het verschil wil maken, moet continu met slimme oplossingen komen. Daarbij ligt de focus niet alleen op het besparen van kosten, maar vooral op het toevoegen van waarde. Wat vraagt dat van de klantrelatie en de samenwerking in de keten?
Van transporteur tot valuecenter
Waardecreatie zit van oudsher in het DNA van ons bedrijf. Dankzij vergaande value added services zijn wij bij Eijgenhuijsen uitgegroeid tot onbetwist marktleider op het gebied van precisievervoer: apparatentransport tot en met installatie en instructie op de werkplek. Natuurlijk zegt dat veel over de ambitie en de vooruitstrevendheid van ons bedrijf, maar onze belangrijkste succesfactor is al meer dan 100 jaar de intensieve en open samenwerking met onze klanten. De waardevolle en transparante relaties die wij met onze partners onderhouden, hebben er toe geleid dat wij anno 2015 kunnen opereren als valuecenter.
Uitwisseling van informatie
Een belangrijk kenmerk van een valuecenter is dat alle beschikbare en relevante informatie met elkaar wordt gedeeld. Bij Eijgenhuijsen maken wij dat mogelijk door dicht tegen verladers aan te kruipen en partners 24/7 te voorzien van voorraadinformatie, orderdetails, klantfeedback etc. Het doel hiervan laat zich raden: het optimaliseren van de gehele supply chain, het besparen van kosten en het verbeteren van logistieke diensten. Oftewel het toevoegen van waarde.
Vertrouwen als basis
Om te kunnen acteren en denken als valuecenter, is onderling vertrouwen tussen samenwerkende partijen cruciaal. Innovatiekracht in de logistieke keten, zo is mijn stellige overtuiging, neemt namelijk toe naar mate het vertrouwen tussen verlader en vervoerder groeit. Hoe beter je elkaar kent en vertrouwt, hoe groter het verschil dat je samen kunt maken.
Zoals bij elke relatie is daar wel enige tijd voor nodig. Laat het nu juist daar tegenwoordig nog wel eens knellen! Door de inzet van steeds kortere contracttermijnen neemt de bereidheid om te investeren in relaties af. Met als gevolg dat informatie-uitwisseling minder vanzelfsprekend wordt. Op het dagelijkse ‘doen’ heeft dat ogenschijnlijk weinig invloed. Op het ‘denken’ echter des te meer.
Investeren in relaties
Als valuecenter kom je immers pas tot je recht wanneer zowel vervoerder als verlader willen investeren in de relatie. Lees: naar elkaar willen luisteren, gedachten willen uitwisselen, elkaar willen stimuleren en elkaar helpen groeien. Voor de langere termijn! Op basis van vertrouwen.
Wat daarbij helpt? Als u het mij vraagt:
- het gebruik van dezelfde doelstellingen
- transparantie in de keten
- de bereidheid om zowel positieve als negatieve zaken met elkaar te delen
- een open communicatiestructuur op alle niveaus in de organisatie.
Samenwerking is de motor
We willen allemaal vooruit in de branche. Maar laten we vooral stilstaan bij de motor achter innovatie in de logistieke keten: samenwerking, samenwerking en nog eens samenwerking.
Wilt u meer weten over Eijgenhuijsen bv Precisievervoer en/of onze visie op valuecenters?
Bel mij gerust: 0573 – 45 31 80.
Willem Eijgenhuijsen
DGA Eijgenhuijsen bv Precisievervoer