Alles draait om die ene vraag: welke echte waarde voeg je toe…..
Wie betaalt, bepaalt is een oud gezegde. En, al verandert de wereld om ons heen nog zo snel, deze gaat nog maar al te vaak op. De klant is koning is er nog zo een. Bedrijven die te maken hebben met e-commerce weten dat als geen ander! Allemaal tegelijkertijd op zoek naar die ene consument of, nog beter, naar zijn bestedingspatroon. Hoeveel klantenkaarten heeft u op zak?
‘De klant is koning’ is ook een uitdrukking die we iedere dag herkennen in de ‘service gerichte’ sector Transport en Logistiek. Maar hoe waardeert die klant u nu echt?
De klant is koning, maar dat gevoel hè, daar gaat het om!
Natuurlijk is de klant koning. Al voelt u dat (net zo als ik) persoonlijk niet altijd zo. Internetproviders beloven u hoge internetsnelheden tegen een vaste prijs, en toch voelt het bij mij anders. En ook mijn recente aansluiting op het glasvezel verrast me nog niet. Energieleveranciers stellen dat uw energierekening fors lager uitvalt als u vandaag nog overstapt. En ook hier voelt het bij mij anders. De vraag is: betalen we de rekening omdat het moet, of omdat we het ook willen. Een wezenlijk verschil naar mijn idee. Bij het ‘moeten’ zie ik de betaling echt als een kostenpost; vaak zonder enige positieve beleving. Daarentegen, als ik een rekening wil betalen dan komt dat voort uit waardering. Hier spreekt wel degelijk een beleving mee.
En juist hier ligt naar mijn mening de kans van bedrijven in de sector Transport en Logistiek. De servicegerichtheid en kwaliteit van de dienstverlening in onze sector is prima voor elkaar. We weten als geen ander hoe belangrijk het is om tevreden klanten te hebben. Immers, zij betalen onze rekening, alles tesamen de omzet van het bedrijf. Maar de echte groei van een logistiek bedrijf zit in de waarde die het bedrijf heeft voor zijn klanten.
De echte waarde zit in het DNA, niet in een nieuw logo!
De sector heeft zich de afgelopen 10-tal jaren verder ontwikkeld. Veel transportbedrijven hebben hun naam veranderd van ‘Transport’ naar ‘Logistics’. De vraag is echter de volgende: wat is er achter die naamsverandering, leuk aan de buitenkant, in het bedrijf zelf veranderd. Op welke wijze heeft het bedrijf zich ontwikkeld waarmee het tegemoet komt aan de veranderende logistieke behoefte van de klant. Daar gaat het om!
Eijgenhuijsen Precicievervoer heb ik zo’n 6 jaar geleden leren kennen vanuit mijn functie bij ABN AMRO. Een bedrijf met een lange historie, in de tijd letterlijk en figuurlijk opgeschoven. Letterlijk naar de oostelijke kant van Nederland , om uiteindelijk vanuit Ruurlo figuurlijk strategisch op te schuiven naar het bedrijf waar het nu staat. Als sector banker Transport en Logistiek focus ik op de visie en de route die het bedrijf de noodzakelijke sturing geven. En dat blijkt best wel een hele uitdaging. Niet alleen door de economische tegenwind van de afgelopen jaren (de signalen zijn inmiddels echt beter!), maar de nieuwe werkelijkheid leert dat de steeds sneller veranderende omstandigheden continu impact hebben op de bedrijfsvoering. We leven niet in een tijdperk van verandering, maar in een veranderd tijdperk!
Hoe beleeft de opdrachtgever logistiek
De beleving van de opdrachtgever bij uw dienstverlening is cruciaal. Natuurlijk zal hij de ‘logistieke’ rekening betalen. Maar waarom? Bewust even zwart-wit gesteld: doet hij dat vanuit een ‘noodzakelijk kwaad’ houding (logistiek als cost center), of uit echte waardering voor de prestatie van het logistiek bedrijf (logistiek als value center). Eijgenhuijsen heeft vanuit zijn visie op logistiek al vroeg ingezien dat logistiek veel verder gaat dan het vervoeren van goederen alleen. De klant meerwaarde bieden, daar gaat het om! Aandacht voor efficiency en goede IT voorzieningen zijn inmiddels basis assets van ieder modern logistiek bedrijf. Installatie op locatie, kennis van supply chain management, aansluiting bij internationale netwerken, ruimte voor innovatie en duurzaamheid zijn geen loze kreten, maar behoren tot de hogere doelen van Eijgenhuijsen. Je zou bijna vergeten dat het bedrijf ook nog een transportfunctie heeft! Eijgenhuijsen Precisievervoer heeft een naam opgebouwd in logistiek Nederland: betrouwbaar, kwalitatief en met passie de klant geheel logistiek ontzorgen. Niet zeggen, maar doen en beleven!
Als je je klant dat gevoel kunt geven, dan voeg je waarde toe aan zijn bedrijfsdoelstellingen. In de sector noemen we dat value added logistics. Hiermee ga je veel verder dan het transport alleen, dat kenmerken heeft van een commodity, en dus een ‘low margin’ product is. Als opdrachtgevers je zien als logistiek ‘value center’ i.p.v. als logistiek ‘cost center’, dan zit je goed. Dat is de rol die een logistiek bedrijf anno 2014 moet willen innemen. Dan wil een klant ook betalen voor de dienst met een beleving.
Eijgenhuijsen als partner in logistics betekent in mijn ogen het volgende:
“Vanuit ieders expertise zijn wij samen verantwoordelijk voor een duurzame keten. De opdrachtgever zorgt voor een prima product, wij verzorgen zijn logistieke operatie optimaal.”
Een grote uitdaging naar de toekomst?
Zeker! Maar Nederland is top in logistiek. Die naam is opgebouwd met ook bedrijven als Eijgenhuijsen. Professioneel inspelen op veranderende behoeften van je klant en aanpassen op bijzondere omstandigheden gaat niet vanzelf. Ieder radartje in het bedrijf heeft een functie. Eijgenhuijsen heeft bewezen dat te kunnen. Met het predikaat “bij Koninklijke Beschikking Hofleverancier” in 2010 als de kroon op het werk.
Mee blijven denken vanuit de meerwaarde die je kunt toevoegen in de logistiek keten van je klanten is de route naar de volgende mijlpaal van het bedrijf, in 2035? Ik hoop dat het eerder weer tijd is voor een feestje.
Bart Banning
Sector Banker Transport & Logistics ABN AMRO