Alle afdelingen binnen onze organisatie werken nauw met elkaar samen. Iedereen heeft z’n eigen specialisme en samen zorgen we ervoor dat de klant van A tot Z ontzorgd wordt. Hoe zien de werkzaamheden van onze verschillende afdelingen er nu precies uit en hoe zorgen zij ervoor dat het proces voor de klant zo efficiënt mogelijk wordt ingericht? Deze week gingen we in gesprek met Remco en hij vertelde ons alles over de afdeling Assemblage!
We stemmen ons proces af op de wensen van onze klanten
“Iedere klant heeft andere wensen en wil onze kennis op een andere manier inzetten. Samen met de klant kijken we hoe we hun proces zo efficiënt mogelijk kunnen inrichten en kijken vervolgens in welke fase we de klant kunnen ondersteunen. Zo verrichten we voor de ene klant alle pre-installaties en ondersteunen we een andere klanten weer enkel in de opslag en transport van hun kopieerapparaten en printers.”
Nieuwe machines
“Het merendeel van de machines die bij ons binnenkomen zijn nieuw en moeten nog geïnstalleerd worden. Afhankelijk van de wensen van de klant installeren we de gewenste opties op het kopieerapparaat, zetten alle IT-instellingen in het apparaat en verpakken het apparaat voor transport. We werken met verschillende merken en soorten kopieermachines en printers. Iedere machine heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing en alle opties kunnen wij zelf installeren en testen. Alleen door ervaring leer je de machines kennen, want er bestaat geen opleiding voor onze werkzaamheden.
Second Life
“Daarnaast werken we ook met tweedehands machines, ook wel ‘Second Life’ genoemd. Deze machines hebben al een aantal jaren bij de klant gestaan en de klant wil bijvoorbeeld een nieuwere variant, of hij wil minder kopieerapparaten in zijn organisatie hebben staan. In dat geval komen de machines bij ons terecht.
De machine komt bij onze statusploeg binnen. Zij bekijken wat de tellerstand van de machine is en beoordelen of deze nog goed genoeg is. Als de machine niet meer in goede conditie is dan wordt deze afgevoerd. Als de machine nog wel in goede conditie is dan komt deze bij ons op de afdeling terecht. Daar wordt hij eerst helemaal leeggehaald. Dat wil zeggen dat alle digitale gegevens die op de machine zijn opgeslagen worden verwijderd van de machine. Dit noemen we ook wel Data Wipen. Dan wordt hij door ons helemaal schoongemaakt zodat hij er weer als nieuw uitziet. Vervolgens verpakken wij de machine weer, zodat hij veilig vervoerd kan worden naar een nieuwe eindgebruiker.”
De toekomst van kopieerapparaten
“Toen ik 18 jaar geleden in dit vak begon stonden de apparaten hoog opgestapeld, zelfs weleens tot aan het platfond van de loods. Waar we tegenwoordig gemakkelijk een SD-kaartje in de machine stoppen, waren alle opties vroeger los verpakt en moesten we deze los inbouwen. Dat maakte dat we voorheen wel 2 tot 2,5 uur met een machine bezig waren, terwijl dat nu veel sneller gaat. Ik denk dat we in de toekomst alles vanaf één device, bijvoorbeeld een smartphone, zullen doen. Toch denk ik dat de handelingen over 20 jaar nog steeds door mensen worden gedaan en niet door robots.”